lördag 27 december 2014

Viktiga frågor

"En väldigt aktiv fråga på SSO är det här med pojkar på spelet. Därför jag tänkte dela med mig av min syn på saken. Ni som skriver saker om att SSO inte skulle passa pojkar, eller att de bara skulle komma och flörta osv osv, jag frågar er nu om ni på allvar är dumma i huvudet. Jag förstår inte hur människor resonerar. Personligheten sitter i din hjärta och din hjärna inte i din penis eller din vagina. Bara för att en har en fitta mellan benen behöver inte betyda en plötsligt tycker om rosa enhörningar och att ens högsta mål i livet är att behaga sin feta make. Bara för att en blev given en kuk att ha där nere betyder inte att en plötsligt bara bryr sig om våld och sex. Samhället är så jävla skruvat. Tänk en bebis, en nyfödd bebis. Inte fan bryr den sig om vilket kön den har, vilken hudfärg den har, vilken sexualitet den har, vilken religion den har, vilken etnicitet den har, osv. Alla vi föds exakt lika. Samhället skruvar upp våra sinnen, personer runt omkring oss formar oss. Folk har i evigheter skapat mallar för hur en ska vara och bete sig och tänka om en är på ett visst sätt. Följer en inte dessa mallar är en inget att ha. Jag har diskuterat detta tusentals gånger och jag säger alltid likadan. Din personlighet är det som ska styra dig, din personlighet är det folk ska döma dig efter, och din personlighet finns inuti dig. Ingen annanstans. Jag skulle kunna skriva flera Torah-rullar om detta men vi alla måste återvända till våra normpräglade liv. Trevlig fortsättning."

Detta skrev jag på Instagram igår. Jag skulle som sagt kunna skriva mycket mycket mer om det. Jag tycker t.e.x egentligen inte att pojkavatarer faktiskt skulle behövas, då könet på den avatar du anvädner inte borde spela någon roll. Dock så förstår jag också att fler killar nog hade lockats till SSO av det. Jag anser verkligen att det inte finns någon skillnad på pojkar och flickor, alls, förutom våra kroppar. De skillnader som finns är i vår personlighet och det som samhället byggt upp. Vår personlighet är oberoende av vårt kön, hudfärg, osv.


Det är ju också en fråga som kom upp i kommentarerna. Hudfärg. Varför får man inte välja hudfärg? Jag har sagt det flera gånger och mer på senaste tiden, men mitt drömutseende på SSO skulle vara om min karaktär hade såndär härlig chokladbrun hud och mörkbrunt hår. Det älskar jag. En skala med alla möjliga hudfärger från det blekaste av blek till det mörkaste av mörk skulle behövas. Tänk vad mycket unikare och vackrare våra karaktärer hade blivit. Jag har velat göra denna redigerignen länge för att visa upp mitt drömutseende, och nu har jag gjort det. Mer hudfärger till SSO, tack!






1 kommentar:

  1. Håller med i det du skriver ens kön är bara ett kön och inget annat. De fysiska skillnaderna är de som finns på riktigt sedan så finns det ingen skillnad mellan män och kvinnor, det är bara något som samhället har hittat på.
    Skulle verkligen vilja ha fler hudtyper till SSO också. Det finns så många olika vackra hudfärger därute och det skulle verkligen vara bra om det fanns fler hudfärger att välja mellan när man gör sin karaktär. Starstable Online är redan ett bra spel då det stärker kvinnosynen med starka och handelskraftiga kvinnor, så de är en bra bit på vägen. Men det finns fortfarande en del kvar som behöver ändras för att det ska bli ett så bra spel som möjligt som visar gott föredöme när det gäller jämställdhet. Flera hudfärger skulle vara ett till stort steg i rätt riktning.

    SvaraRadera